به گزارش روابط عمومی بسیج دانشجویی، اردوی مجاهدان خاکی دانشگاه علوم پزشکی ارومیه از شنبه مورخه 94/5/10 الی سه شنبه 94/5/20 در روستاهای بخش صفائیه واقع در شهرستان خوی برگزار شد.

در طی این ده روز دانشجویان شرکت کننده در این اردو از دل وجان در راه خدا در خدمت مردمان روستاها و در پی پیگیری و حل مشکلات آنها بودند.

در طی این ده روز برنامه مجاهدان خاکی به شرح زیر بود:

  • حضور در روستاهای محروم از ساعت 8 الی 13

در طی این پنج ساعت دانشجویان هسته ی بهداشت کارهای غربالگری از جمله فشارخون، قندخون، قد ووزن و BMI و...، جمع آوری اطلاعات بهداشتی از روستاهای دارای خانه بهداشت بهداشت انجام می دادند. همچنین دانشجویان کارهایی مثل کلاس های آموزشی با مباحث بهداشت فردی و بلوغ و بهداشت زنان و عفونت، کم خونی، دیابت، فشارخون،بیماری های شایع روستایی،تغذیه و... ،آموزش طرز صحیح مسواک زدن برای کودکان ،ارزیابی میزان بینایی بزرگسالان وکودکان، پیگیری منابع آب آشامیدنی از نطر سالم بودن و فاضلاب های روستایی از نظر محیط و دسترسی مردم روستاها به آن و همچنین پیگیری اپیدمی های شایع روستاییان انجام می دادند.


دانشجویان هسته فرهنگی و اعتقادی کارهایی از جمله آموزش احکام ونماز آیات قرآنی وآیه الکرسی و فواید هر کدام از آنها برای گروه های سنی مختلف و تفسیر آیاتی از قرآن کریم برای بزرگسالان و کودکان،آموزش مباحث احترام به والدین برای کودکان و آموزش آیین زندگی کردن وهمسرداری و فرزندداری به مادران،آموزش نقاشی وکاردستی وبازی های تفریحی به کودکان را عهده دار بودند.

  • برگزاری نماز جماعت در محل اسکان
  • تشکیل کارگاه ها وحلقه های صالحین برای دانشجویان از ساعت 17 الی 19
این کارگاه ها با حضور اساتید باتجربه ایی با موضوعات مثل عرفان های نو ظهور وروش های زندگی سالم وآیین ازدواج دانشجویی و... برگزار می شد.

  • حضور مسئولین محترم دانشگاه در کنار مجاهدان خاکی در روستاها
حجت الاسلام والمسلمین حاج آقا بیگی و حجت الاسلام والمسلمین حاج آقا زینالی، دکتر موسوی ،آقای یکانی، خانم دکتر رادفروخانم قنبری ازجمله مسئولین بازدید کننده و یاری کننده در این اردو بودند.

  • انجام کارهای عمرانی درکنار کارهای آموزشی وبهداشتی

دانشجویان بطور داوطلبانه رنگ آمیزی دو مدرسه انتخاب شده از روستاهای محروم را به عهده داشتند.

  • برگزاری اردوی نیم روزه برای دانشجویان شرکت کننده
این اردوی نیم روزه عصرروز شنبه مورخه 94/5/17 در روستای امام زاده میرفتاح برگزار شد.
  • برگزاری جلسه هر روزه ی آقای ضربی با سرگروه ها
این جلسه برای پیگیری منظم انجام شدن کارها در روستاها و کارهای انجام شده در آنها بود.
  • حضور دکتر در روستاهای معرفی شده
در طی سه روز آخر اردو و بعد از انجام غربالگری توسط هسته بهداشت، افراد شناسایی شده به دکتر مورد نظر معرفی شدند.

  • برگزاری جلسه ی هر روزه  هسته های مختلف با اعضای هسته برای برنامه های فردای آن روز
  • برگزاری مراسم اختتامیه اردو
این مراسم باحضور مسئولین محترم دانشگاه علوم پزشکی ارومیه ومسئولین ناحیه بسیج دانشجویی، امام جمعه خوی و دهیاران روستاها ، بخشدار بخش صفائیه وسایر مسئولین برگزار گردید.


با تشکر از همه ی دانشجویان شرکت کننده در اردوی جهادی 94
گردآوری کنندگان: گروه سایبری بسیج دانشجویی علوم پزشکی